"WIJ ZIJN WEER VERTROKKEN" - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Toon en Joke Roovers - WaarBenJij.nu "WIJ ZIJN WEER VERTROKKEN" - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Toon en Joke Roovers - WaarBenJij.nu

"WIJ ZIJN WEER VERTROKKEN"

Door: Toon Roovers

Blijf op de hoogte en volg Toon en Joke

05 November 2010 | Portugal, Nazaré

Hoi allemaal,
Eens kijken of onze site nog een beetje werkt, vandaar een test in de vorm van een beknopt verslag van onze reis tot nu toe.
Na onze Noord Amerika reis zijn wij inmiddels weer begonnen aan een nieuw avontuur. Dit maal staan Spanje en Portugal centraal, eens kijken of wij in de Zuid-West hoek van Europa kunnen overwinteren? Ons vertrek had nog al wat voeten in de aarde mede door ons motorongeval op 20 augustus 2010 in Belgie. Zondag 17 oktober was het zover, Camper ingeladen aanhanger aangekoppeld en op weg naar onze eerste stop Calais. Toen wij op maandagmorgen vanuit Calais weer op pad gingen werden wij direct geconfronteerd met acties van boze Franse burgers. Op dit gedonder zaten wij niet echt te wachten en besloten wij om zo snel als mogelijk Frankrijk in zuidelijke richting te verlaten, en ons heil te gaan zoeken in Spanje. Hiermee kwam ons uitstapje naar Jersey en Guernsey voorlopig te vervallen. Bunkeren van gasolie was onze grootste zorg, maar met veel pijn en moeite konden wij tanken al werd je wel het vel over de oren getrokken. Precies een week na ons vertrek konden wij rustig adem halen, SPANJE was bereikt. In Spanje volgden wij de noord-westelijke route richting Santiago de Compostela, met onderweg diverse stops in o.a. Santillana del Mar en Cangas de Onis. Met de motor een rondje rond en in het Nationaal Park, "PICOS DE EUROPA", ik kan het elke motorfan aanraden. Onderweg hadden wij ze al gezien, tientallen pelgrims op weg naar Santiago de Compostela, te voet of met de fiets, en de wat meer relaxte pelgrims met de camper. Wij zijn twee dagen in Santiago de Compostela blijven plakken toen hadden wij zoveel geestelijke bagage opgedaan dat wij het verantwoord vonden om verder te trekken, en daar kwam nog bij dat wij plaats moesten maken voor DE PAUS, want Benedict had zijn pelgrimstocht voor het weekend van 6 en 7 november gepland. Van Santiago is het maar een klein stukje naar Portugal onze eerste halte was PORTO voor een stop van drie dagen. Het was geen straf om in Porto te zijn, met de motor toeren door de DOURO vallei, een stadswandeling door het oude Porto en een gezellig etentje aan de oever van de Douro op een zonovergoten terras, nee er zijn ergere dingen in de wereld. Na Porto ging het verder in zuidelijke richting, NAZARE, ongeveer 100 km ten noorden van Lissabon was ons volgend station en tevens basis voor onze tweede pelgrimstocht tijdens deze reis, Fatima.
Prachtig weer voor een ritje op de motor naar FATIMA. Met ons bezoek aan dit bedevaartsoord hebben we de 'BIG FIVE" op het gebied van ROOMSE bedevaartplaatsen allemaal bezocht: MEERSELDREEF, VATICAAN, LOURDES, SANTIAGO DE COMPOSTELA en FATIMA. Volgende halte LISSABON maar daarover meer in de volgende zitting.
Groetjes Joke en Toon.

• 05 November 2010 - 18:44

Ad En Nannie:

Hallo bedevaartgangers,

Zoals je ziet heeft jullie verslag ons feilloos bereikt.Dat jullie in Santiago de Compostela en Fatima zijn geweest,kan nooit kwaad,zeker niet voor Toon.Zo kan hij al zijn zonden nog eens goed overdenken maar wel de volgende keer te voet gaan,dan is het pas echt boetedoening.
    We zijn intussen wel jaloers op het weer daar bij jullie, want hier is het grijs en nat.
    Nou,veel plezier verder en tot de volgende keer.
    Ad en Nannie.

• 05 November 2010 - 18:56

Marie-Jeanne:

Hallo Toon en Joke,
    Leuk om jullie berichten weer te mogen lezen! Heel erg mooi om zo te kunnen genieten na al die jaren hard gewerkt te hebben. Hier mag ik de komende jaren nog van dromen maar wie weet.....komt het er ooit eens van om wat meer te gaan zien. Ik wens jullie alle goeds! liefs van Marie-Jeanne

• 05 November 2010 - 22:07

Jan En Josje:

Hoi hoi Ook wij zijn weer van de partij Voor het weer hoef je niet in Nederland te blijven Ik zag dat het weer in het zuiden veel beter is Bij ons is alles O.K Volop aan het regelen voor de diamanten bruiloft van Pa en Ma Stegeman Ze hebben er zin in We hopen dat jullie een Fijne tijd hebben en Heel veel genieten van alles Groetjes van ons De Stegemannekus

• 06 November 2010 - 07:16

Robert En Vera Oomen:

Ze zijn weer weg hoor de levensgenieters.
    Wat fijn dat het gaat zo,
    voor hetzelfde geld (makkelijk met euro's nu trouwens) kun je het gewoon vergeten, die heerlijke reizen.
    Geniet Benindormbasterds.

Groetjes uit het zonovergoten Wernhout
    (ja ik moet nu onder de zonnebank om een depressie te voorkomen).

Vera

• 06 November 2010 - 07:18

Robert En Vera Oomen:

Jezus (sorry Paus in Santiago) is dat weerberichtje in mijn linkerooghoek up to date....

• 06 November 2010 - 07:40

Corrie En Jan:

Hoi Toon en Joke,

Fijn dat jullie het goed maken.
    Het is weer een hele reis wat jullie aan het maken zijn.
    Tot over 6 weken. Nog veel plezier.
    Gr. Corrie en Jan

• 06 November 2010 - 09:42

Ria V Kalmthout:

Hallo Joke en Toon,
    Geweldig weer lekker in de zon. Wij hebben vanmorgen een rondje Pannehoef gedaan heel mooi maar nat.Het heeft veel geregend en gewaaid geniet van het mooie weer. Wij genieten van jullie verslagen, vooral Santiago zegt ons veel daar zijn wij ook geweest maar wel van huis uit met de fiets.
    Heel bijzonder. heb je het weiwatervat ook zien slingeren. De eerste keer vond ik het bijzonder dan daarna ervaar je het als een poppekast die stiekum veel geld opbrengt.

Wij wensen jullie een hele mooie vakantie.
    Groetjes Ria en Jan.

• 06 November 2010 - 13:00

Rina:

Mooi verslag en WZ en ik zijn jaloers op jullie pelgrimstocht. Misschien dat ik ooit nog eens naar Santiago ga wandelen..... goede reis.
    gr. Rina

• 06 November 2010 - 13:39

Jan En Els:

Leuk verhaal weer Toon! Blij dat je op bedevaart bent gegaan en ook weer voor ons een kaarsje hebt aangestoken.

• 06 November 2010 - 17:32

Ad En Jeanne:

Hallo Joke en Toon,

Zoals we van jullie gewend zijn van de vorige grote reis, weer een mooi geschreven verhaal. De kaars die jullie hebben opgestoken in Santiago de Compostella voor de bewoners van Dennenhoeve en natuurlijk ook voor julie zelf zal hopelijk zijn uitwerking niet missen. Intussen zijn ook de foto's overgekomen, het ziet er allemaal weer geweldig uit. Bedankt ook nog voor de kaart die jullie hebben gestuurd en namens alle bewoners hier wensen wij jullie heel veel plezier en een zeer goede reis verder.
    Hartelijke groeten Ad en Jeanne.

• 06 November 2010 - 17:44

Mattie Van Der Valk:

Hallo Toon en Joke,

Geweldig dat jullie weer op pad zijn. Geniet er maar van en bedankt voor het mooie reisverslaga en dito foto's

Groeten,

Mattie vd Valk

• 07 November 2010 - 10:47

Ad, Natasja En Femke:

Ha luitjes,

Fijn te lezen dat het jullie weer goed gaat en dat jullie weer een mooie reis aan het maken zijn!!!

Geniet van jullie reis en we volgen jullie weer een beetje mee!!

Ps. breng dat lekkere weer maar mee terug naar hier hé, we zijn jaloers!!

Groetjes Ad, Natasja en Femke

• 09 November 2010 - 19:42

An En John Van Donge:

Hallo buurtjes,
    Alsof jullie niet van de site af zijn geweest.
    Gewoon weer doorgaan waar jullie gebleven waren,alleen in een ander land,een ander werelddeel .
    De foto's en het verhaal zijn weer even enthousiast dan de vorige keer .
    Ik wist niet dat jullie zo
    "rooms"waren,ik heb het zwaar onderschat.
    Het weer is stukken beter dan hier, maar dat zal jullie niet onbekend zijn

Hoe is het met de lichamelijke ongemakken,gaat het met jou ook weer beter Joke?

Lissabon is een prachtige stad ,dus dat wordt ook genieten.

Ik hoor in het volgend verslag wel hoe het jullie daar is vergaan

Namens An en mij het allerbeste ,en tot het volgende stuk informatie

Groeten,
    An en John

• 09 November 2010 - 21:23

Corrie En Guus:

Mooi verslag met foto's
    Ik kan weer e-mailen

Ik mis je in de stalling bij Oomen.

Gr. Guus

• 02 December 2010 - 10:08

Dien Oomen V.Koulil:

Hallo, Joke en Toon ik tik D, in en gelijk mijn naam ,knap hoor.Van harte gefeliciteerd met je verjaardag maak er een leuke dag van. Is Joke weer achter op de motor gegaan ?.Blijf je alleen in Spanje -Portugal of trek je nog verder.Geniet er maar van .Verder goede reis .
    Dien.

• 14 December 2010 - 22:45

Hoi Trekvogels!!:

hoi hoi,
    fijn te lezen dat jullie weer op pad zijn, lekker temperatuurtje. we probeerden nog te bellen, jullie waren al op pad. geniet er van en niet stunten op de motor. wij gaan vrijdag met de camper naar tweng obertauern een twee weken skien.
    geniet van jullie reis en veel voorspoed en een warme kerst gewenst (wij gaa...n voor een witte kerst). gr cor guda dirte en folco.