"GIBRALTAR" - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Toon en Joke Roovers - WaarBenJij.nu "GIBRALTAR" - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Toon en Joke Roovers - WaarBenJij.nu

"GIBRALTAR"

Door: Toon Roovers

Blijf op de hoogte en volg Toon en Joke

01 Februari 2011 | Spanje, Ronda

Nadat wij afscheid van Jan en Corrie hadden genomen op de kiss and go strook van het vliegtuigenveld van Malaga, waren wij weer op ons zelf aangewezen. Wij kozen domicilie op een camperplek aan de grens tussen Spanje en Gibraltar. Gibraltar is al meer dan 300 jaar een Britse Kroon kolonie met de pound al betaalmiddel en rechts verkeer blijft het een appart stukje Europa. The Rock zolals Gibraltar ook wel wordt genoemd is een overbevolkt gebied waar nauwelijks een P-plek is te vinden daarom maar te voet naar de UK.Voor mij was het een weerzien na meer dan 40 jaar, veel herinneringen kwamen niet bovendrijven kennelijk was in in 1969 meer bezig met PUBS and GIRLS. Een wandeling aan de hand van Joke leverde meer informatie op dan toen. Als "DIE LANGE" dit leest, kan hij een lach niet onderdrukken en komen ook bij hem de herinneringen boven, zeker weten. De rots heeft een hoogte van 426 meter, in de rots zijn talrijke gangen gegraven en zijn er ruimtes in gemaakt om in tijd van oorlog te dienen als hospitaal en schuilplaatsen. De hetrogene samenstelling van de bevolking heeft ook nog te dealen met de enige in Europa in het wild levende apen. De oorsprong van deze Barbarij apen ligt in Noord Afrika en zijn meegebracht met de Moren tijdens de Arabische invasie.Zondag is ook voor ons rustdag het weer was wisselvallig mooie gelegenheid om het internet opte aan. Wij als moderne zigeuners zijn afhankelijk van wat er op ons pad komt vandaag was dat de Mc. Donalds, oke WiFi werkte er perfect, alleen Mac op zondag middag heeft veel weg van een kinderdagverbijf. Volgende keer toch maar op zoek naar een internetcafe of ander tijdstip.Wij bleven nog een paar dagen langer rondhangen bij Gibraltar, het bleef toch een plek die onze aandacht opeiste, alleen al het feit dat je een start en landingsbaan van een internationaal vliegveld moet oversteken voordat je naar het centrum kunt wandelen of rijden is toch vreemd.Er zijn talloze manieren om Gibraltar te verkennen 99,9 % van de bezoekers doen dat met een taxi of taxibusje. Wij kozen voor de fiets een rondje Gibraltar is tenslotte maar 15 km maar richting de top was het klimmen geblazen toen het Shimano versnellingsapparaat van de fiets ontoereikend bleek, werden de fietsen aan een hek geknoopt en gingen wij op de voetjes verder. Het was de moeite meer dan waard onze inspanningen werden beloond et een prachtig uitzicht over de straat van Gibraltar met aan de overzijde Noord Afrika. Leuke bijkomstigheid was dat je op de TOP geen last had van het massa toerisme.Ik had eerder al geschreven dat Gibraltar een druk landje is moet ook wel met circa 28.000 inwoners op 6,5 km2. De inwoners verplaatsen zich met circa 37.000 voertuigen vooral scooters zijn populair. Voertuigen betekent voormij kentekenplaten, na bezoekjes aan het Politiebureau,sloperij en diverse garages bleef de teller staan op 22 leuke nummerborden.Na Gibraltar hebben wij een stedentrip gemaakt door ANDALUCIA, Cadiz,Sevilla,Cordoba en Granada waren daarbij de hoogtepunten maar ons bezoek van afgelopen zondag aan het EL ALHAMBRA was van buitencategorie. Wij verblijven nu in het binneland met name de bergstreek rond Ronda, maar de nachten zijn koud met temperaturen van rond het vriespunt gaan wij de bergen verlaten en gaan weer naar de Costa del Sol om aan ons kleurenschema te werken tot de volgende keer Joke en Toon.

• 01 Februari 2011 - 17:21

Els En Jan:

Weer zeer goed geschreven Toon! Leuk dat jullie het zo naar je zin hebben. We hebben hier een klein feestje voor de boeg; onze 40-jarige bruiloft. Gaan we met onze clan vieren. Ga je nog naar Marokko? Noord Afrika staat zo'n beetje op springen he? Kijk maar uit. Het allerbeste, en we horen jullie nog wel.

• 01 Februari 2011 - 17:32

Frans De Been:

Ha die Toon en Joke. Ja die apen zullen zich wel rot geschrokken zijn van je verschijning he Toon , ben gerust na 40 jaar kennen ze je niet meer. hahah. O.k..je maakt wat mee daar in het Spaanse, mooi joh . Hier alles O.k. Toon , nog enkele weken en we hebben weer een beurs in Effen, kriebelt het niet een beetje , zo lange tijd geen beurs......het zal je een worst wezen denk ik jij lekker warm en wij hier met das en handschoen aan . Komen er ook wel Toon.Groetjes en tot ....... horen het wel Gr Frans

• 01 Februari 2011 - 17:58

Peter En Tonnie:

Hoi Toon en Joke,
    Alweer een leuk reisverslag.
    En raar dat je een start landingsbaan
    moet oversteken om aan de anderen
    kant te komen, weer eens wat anders als en zebrapad.
    En zijn jullie ook nog in de ballenbak geweest bij MacDonald ha ha ha .
    Hier in Dennehoeve gaat alles goed.
    Wij wensen jullie nog een fijne doorreis naar Costa del Sol.
    groetjes Peter en Tonnie

• 01 Februari 2011 - 18:24

Robert En Vera:

Wat leuk gibraltar, moet gewoon even terug kijken hoe je dat nu schrijft.

Zo te lezen gaat het lekker met jullie,
    en wordt er ook goed aan de conditie gewerkt.

Het weer moet wel wat beter worden,toch.

Pimp jullie zelf maar eens op daar aan de Costas en tot mails.

Die landingsbaan heb ik wel eens op tv gezien, die is wel erg spectaculair.

Groetjes Vera.

• 02 Februari 2011 - 06:53

Rina:

Wat een prachtig verhaal over jullie ervaringen met Gibraltar. IK wens jullie veel reisplezier en zie weer uit naar jullie volgende verhaal.

lieve groet Rina

• 02 Februari 2011 - 09:20

Carla & Jan Maarten:

Hallo Globetrotters

Wat een bofkonten zijn jullie met een heerlijke temperatuur en een mild klimaat. Want ook hier in de UK is het krabben geblazen soms in de ochtend als je met de auto weg moet. Gelukkig is de maand Januari voorbij en gaan we toch heel langzaam richting Maart en dat klinkt al wat vriendelijker. Hoe is het eigenlijk met jullie gezondheid? Helemaal geen last meer van de nasleep van het ongeluk? Als ik zo lees niet anders kun je niet de rots van Gibraltar beklimmen! En wij verheugen ons al op een weerzien met jullie en wat hebben jullie weer een paar mooie foto's gemaakt. Leuk hoor. En ik kijk nu al weer uit naar de volgende berichten. Groetjes

• 02 Februari 2011 - 09:43

Mattie Van Der Valk:

Hoi Toon en Joke,

Bedankt voor weer een mooi reisverslag van Zuid Spanje en Gibraltar en voor de mooie foto's.

Met vriendlijke groeten, Martin

• 02 Februari 2011 - 20:06

Maaike En Louis:

mmmmm....mooie foto's je bent alle twee in een goei conditie, amai en wij altijd hier met onze jas, allee uwe commers gaat goed 22 nummerborden das ni niks, 40 jaar geleden das ook weer een mooie belevenis ge zult het nu wel anders beleven denk hi hi ??,
    Joke en Antoon wens jullie daar nog veel mooie dromen en belevenissen
    Greeeeeeeeeeeeeetjes en toet half maart

• 03 Februari 2011 - 15:55

Ad En Nannie:

Hallo die wereldreizigers,

Weer met veel genoegen jullie reisverslag gelezen en de foto,s gezien.
    Ik had al vaker gehoord,dat Gibraltar wel erg toeristisch moest zijn.Het verhaal gaat,dat de Britten daar zullen blijven,zolang die apen daar zitten.Nou,ze zullen dus alles in het werk stellen om ze daar kunstmatig in stand te houden,want volgens mij horen ze daar niet eens thuis,maar in Marokko en Algerije.
    Tegen de tijd,dat jullie terug zijn zullen volgens Nannie de orchideeen weer volop in bloei staan en begint het hier hopelijk ook langzaam lente te worden.
    Veel plezier en zonneschijn gewenst bij het vervolg van jullie reis.Groetjes,de buurtjes van nr.28.

• 03 Februari 2011 - 18:46

Ad En Jeanne Wirken.:

Hoi Toon en Joke,
    Wederom een leuk geschreven reisverslag. Inmiddels hebben we begrepen dat de Kerst periode ( met Corrie en Jan )heel leuk is geweest en een mooie onderbreking van jullie overwintering in het zuiden. Nu snappen we ook waarom je de schuld geeft aan Shimano. Misschien is het wel een combinatie van of was het echt zo steil ? Geniet verder van jullie reis en houd het gezond !!
    Groeten Ad en Jeanne.

• 05 Februari 2011 - 11:16

Carla Ruedisueli:

Hallo Toon en Joke.
    Bij het lezen van jullie bericht, zag ik het Alhambra weer voor me.
    Prachtig fietsen was het daar in de buurt van Ronda.Vooral de beklimming van de Pico Valeta.
    Wij verblijven momenteel in het winderige holland.
    Gaan volgende week een weekendje genieten in Schoorl
    Nog veel reisplezier. Henny en Carla.

• 06 Februari 2011 - 19:19

Ria V Kalmthout:

Hallo Joke en Toon,

We genieten mee van jullie mooie vakantie. We zien ons nog fietsen naar Santiago de bergen op we weten hoe zwaar het is maar ook hoe mooi.

Geniet van deze prachtige reis en voel je vooral bevoorrecht geweldig.

Groeten Jan en Ria

• 07 Februari 2011 - 11:36

Henk & Kokky:

Hallo vrienden.
    Wij wisten niet dat jullie site weer in de lucht was,na Amerika.
    Leuk stukje van Gibralter,hebben daar nog vast gezeten op het politiebureau na een incidentje in een kroeg wat achteraf een homo kroeg bleek te zijn ,ging dus niet goed met de mannen die lieten zich niet betasten dus dat werd problemen.
    Catogerie opa vertel eens verder.
    Jullie maken een mooie trip hebben wij gezien .Deze zomer varen wij via Antwerpen lang de franse grens luik maastricht.gaan half juni weg en hebben 5 week gepland.Wel veel zon daar dat missen we wel maar ja iemand zal toch belasting moeten betalen.Nou veel plezier en we horen nog van elkaar.
    gr Henk en Kokky

• 07 Februari 2011 - 17:55

Gon En Tonny:

Wat een leuk verslag van jullie belevenissen in Spanje en Gibraltar. Mooie foto's ook.Zo blijven we een beetje bij. Geniet er nog maar van ,want hier is het ook zo weer voorjaar Liefs van de Aartsjes

• 17 Februari 2011 - 13:13

Joop En Toni:

Hallo Toon en Joke.
    We zijn weer even in zijderveld, vlug weer even jullie verslag lezen. Nu ben ik weer helemaal bij. Een mooi verslag weer met prachtige foto''s Wij gaan wel weer door met de verbouwen. zaterdag zijn we weer in oisterwijk voor een dikke week. We wensen jullie nog hele fijne dagen en geniet er maar van. Groetjes ook van Kees en Riet. Doei Joop en Toni.